Content not translated?
Try autotranslate

Leaving theatre

– Mens vi arbeidet med The Play is Over ble vi kjent med Institutet för Scenkonst, hvor Ingemar Lindh var regissør. Det ble begynnelsen på […]

Om forestillingen

– Mens vi arbeidet med The Play is Over ble vi kjent med Institutet för Scenkonst, hvor Ingemar Lindh var regissør. Det ble begynnelsen på et nært samarbeid. På denne tida arbeidet Institutet med en forestilling som het Fresker, inspirert av italienske renessansekunstnere (…).

Da vi var i Holstebro i ’82, samtidig med Institutet, falt det naturlig for de to gruppene å møtes i en felles improvisasjon. Vi brukte figurene fra de to forestillingene våre, og lot dem improvisere fritt på gulvet. Figurene i Fresker var engler, djevler og helgener. Våre figurer var fra den hardkokte kriminallitteraturen. Det var en fantastisk kollisjon, og en helt ny måte å fungere sammen med en annen gruppe på.

Dette var et oversuddsforetagende som ble gjort mulig ved at begge gruppene hadde arbeidet med gruppeimprovisasjon over lengre tid, og derigjennom tilegnet seg en unik teknikk og disiplin. Det var helt usedvanlig å ha så mange som told skuespillere med denne bakgrunnen på gulvet samtidig.

Det ble til at vi møtte Institutet mange ganger på våre turnéer det året, og hver gang vi møttes – i Danmark, i Spania og i Italia – gjorde vi en offentlig improvisasjon sammen under tittelen Leavin Theatre, skriver Tor Arne Ursin i artikkelen Leaving Theatre i boken Grenland friteater – Et norsk gruppeteater (Grenland friteater Forlag, 1990).

Kunstnerisk ansv: Tor Arne Ursin / Ingemar Lindh

Skuespillere, Institutet för Scenkonst: Magdalena Pietruska, Håkan Islinger, Pia Andersson, Roger Rolin, Cornelius Coriander, Ma Anurage, Anne Erichsen

Grenland Friteater: Geddy Aniksdal, Eva danielsen, Trond hannemyr, Lars Sørbø, Lars Vik

Foto: Lucva Gavagna

Premiére: Holsebro, dk, 3.april 1982

Spilt 4 ganger i Danmark, Spania, Italia