Content not translated?
Try autotranslate

Årsrapport 2018

2018 ble et år med stor aktivitet for Grenland Friteater. Resultatet ble 360 forestillinger for i alt 38 377 publikummere, 6 premiérer og i alt 9 egne og 10 co-produksjoner på programmet. 7 av forestillingene var for barn og familie. I tillegg til turnéer i Norge gjestet Grenland Friteater Danmark, USA og Chile. I tillegg hadde teatrets kunstnere oppdrag for flere andre teatre.,

Vi har fortsatt vårt arbeid for scenekunstmiljøet i regionen. I 2018 gjorde vi 4 nye co-produksjoner, som alle var urpremierer.

Festivalene Vinterscenen og Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival – PIT gikk av stabelen i henholdsvis februar og juni. Gjennom hele året har vi arbeidet med planene for Teaterparken, tidl. Norsk Senter for Fri Scenekunst.

Grenland Friteater utgjorde i 2018 i alt 16,6 betalte årsverk; 10,9 årsverk fordelt på 12 fast ansatte og 2 ansatt på engasjement; og 5,7 årsverk fordelt på 75 frilansere.

I tillegg utbetalte vi kr 1 617 030,- til gjestende artister og engasjerte i alt 160 frivillige og statister, noe som utgjorde 5,1 ubetalte årsverk.

Nye forestillinger 2018:

Meierislaget 1933
Premiere 5.juni i Porsgrunn – 10 forestillinger for 2256 tilskuere

I Grenland Friteaters store utendørs forestilling om Meierislaget i 1933, følger vi streikende meieridamer, lokale ungdommer, politifolk og nysgjerrige tilskuere på Meieritorvet når det brutale Statspolitiet kommer til Porsgrunn, klare til å gå løs på folk med køllene hevet.

Menstadslaget er velkjent som den viktigste og mest voldelige konflikten i norsk arbeidslivs historie. Mindre kjent er Meierislaget, som var minst like politisk betent, like voldelig, og som gikk for seg på og rundt Foto: Dag Jenssen Meieritorvet i Porsgrunn i 1933.

Saken var at noen meiersker, butikkdamer og én sjåfør ved Porsgrunn Meieribolag om sommeren hadde dannet fagforening og begynt forhandlinger om tariffavtale. 8. november avviser Meieribolagets styre et anbefalt meklingsforslag og streiken er en realitet. Dagen etterpå (!) ankommer en stor styrke politisoldater fra Statspolitiet i Oslo under ledelse av Jonas Lie. Statspolitiet vil hevne seg på «Rampebyen Porsgrunn», etter det forsmedelige nederlaget ved Menstad halvannet år tidligere.

Politiets tilstedeværelse tiltrekker seg store mengder tilskuere. Tusenvis av mennesker samler seg på Meieritorvet, midt i Porsgrunn, til støtte for streiken og i protest mot politiet. Under mottoet «Husk Menstad, gutter!» gyver statspolitiet løs på folkemengden med køllene hevet og jager både demonstranter og tilfeldig forbipasserende rundt i gatene i Porsgrunn.

I stykket følger vi noen av de streikende meieriansatte, det lokale politiet – som kommer mellom barken og veden – samt ungdommer og Porsgrunnsfolk i konfrontasjon med det brutale Statspolitiet og lokale nazister.

Manus og Regi Tor Arne Ursin
Dramaturg Jesper Halle
Produsent Dag Haddal
Komponist Vidar Ytre-Arne
Scenograf Ragnhild Camilla Kristoffersen

Kostymer Guro Dale og Elisabeth Guttormsen
Rekvisitter Laila Posti Høgli, Kjersti Postli Høgli og Maria Løkken
Lysdesign Jean Vincent
Produksjonsleder Maria Løkken
Teknisk Sjef Agnar Ribe
Utøvere:
Lars Vik, Lena Barth Aarstad, Anne Sophie Erichsen, Geddy Aniksdal, Kjersti Postli Høgli, Geddy Aniksdal, Svend Erichsen, Hadle Lavold Reisæter, Tobias Vik
Musiker: Anette Hagnell
Utøvere amatører:
Frank Severinsen, Sigrid Eine Naas, Rebecca Hofsten Abrahamsen, Lydia Diana Kok, Sondre T.Hopland, Torjus Kjærvik Bråthen, Birk Rabben, Audun Oseid, Victoria Nilsen, Nelia Kathinka Ballestad, Ingeborg Dale, Mathias Emanuel Aas, Ove Norschau, Harald Otto Dille, Beate Halvorsen, Magne Kvande, Tormod Haugen, Marichen Willums, Brit Widesvang, Jon Harald Aspheim, Cecilie Godal, Unni Spakmo, Signy Willumsen, Kristen Lassen, Arne Restad, Egil Borse Svendsen, Kjell Jansen, Amund Høgli Ihlen
Kvinnekoret Andante: Heidi Paulsen, Turid Knutson, Tone Telnes, Gro Mimi Helland, Gry Larsen, Åshild Tveraaen, Lillian Lund Jonassen, Anita Lindgren, Anne T. Borgen, Bente Vestli, Elin Friis, Elisabeth Finsås, Ester Thunes, Hildur Johansen, Jorund Vinje, Kathrine. A. Strand, Kjersti Olsen, Trine Jacobsen, Linn A. Johansen, Randi Vollan, Solveig Nilsen, Anne Kari Dreier
Teknikere: Trym Sigurdsen, Eivind Fossnes Dahl, Truls Hannemyr, Ole Gunnersen, Laurent Ravot,
Frisør Stine Bolstad, Publikumsansvarlig Bjørn Tore Moen og Jakub Crcha, Vakthold IF Borge, Fotograf Dag Jenssen, Video Jørn Steen, Koordinator for amatører Trine Rabben, Veteranbiler Dag Holmer, Alexander Nikolaisen og Tom Ellefsen

Aluminiumsongar
Premiere 29.nov i Porsgrunn – 6 forestillinger for 464 tilskuere

Aluminiumssongar er en teaterkonsert som beveger seg i grenselandet mellom Kurt Weil, rustne arbeidersanger og skjør rytmisk visepop. Geddy Aniksdal har skrevet en rekke sterkt selvbiografiske sangtekster, med hovedvekt på oppvekst i aluminiumsland; i denne forbindelse Årdalstangen innerst i Sognefjorden. Komponist er Guttorm Guttormsen.

Medvirkende:
Tekstforfatter, sanger: Geddy Aniksdal
Komponist: Guttorm Guttormsen
Regikonsulent: Lars Vik
Musiker/ Arr: Anette Röde Hagnell
Musiker/ Arr: Truls Hannemyr
Musiker/ Arr: Tage Lægreid Olsen
Tekniskansvarlig/lysdesigner: Lars Løberg
Scenograf/rekvisitør/Kostymer: Guro Dale
Produsent: Hans Petter Eliassen
Co-produksjoner 2018:

Stedsans Odense
Vandreteater i Odense, co-produksjon med Teater Momentum og byProxy
Premiere 30.jan i Odense, Danmark – 8 forestillinger for 895 tilskuere

Fra forestillingens program:

STEDSANS er en vandreforestilling. Der er 100 lokale medvirkende.

Med STEDSANS ODENSE zoomer by Proxy ud og fokuserer på samfund generelt og på Odense by specielt. Dette er en hyldest til Odense by, hvor vi inviterer dig til at opdage din by på en ny måde. Tag din tykke jakke og din hue på, og tag med ud i byen i den kolde vinter. Vi mødes på teatret, og sammen vandrer vi rundt og ser scenekunst i byens kendte og mindre kendte afkroge. Når kunsten flyttes fra scenerummet og ud i gaden, smelter fiktion og virkelighed sammen, og en kat der skriger, eller en gammel mand der krydser gaden samtidig med at brandbil hyler i det fjerne, blendes sammen med de performative elementer. Forestillingen slutter hver aften på Momentum med gratis, varm suppe.

I STEDSANS inviteres den lokale befolkning ind i den kreative proces, og flere indslag på byvandringen vil være udviklet og fremført af Odenses egen befolkning.

Forestil jer byen, Odense af alle, blød som en krop. Buet, bøjet og spækket med sprækker, hvor lyset kommer ind. En by fyldt med mellemrum og baggårde og menneskeskabte rum, der selv i dagslys gemmer sig fra det normale mylder og trafik. Bagsiden af facaderne , der hvor ingen kigger. Forestil jer et andet Odense, der allerede er der, blot gemt. Forestil jer at finde den by, blød som en krop.

STEDSANS er et koncept udviklet af Geddy Aniksdal fra det norske teaterkompagni Grenland Friteater. Geddy er også by Proxys samarbejdspartner på dette projekt.

Først former vi vores omgivelser,
siden former vores omgivelser os.
MEDVIRKENDE

By Proxy:
Anders Firing Aardal
Matias Askvik
Marthe Sofie Løkeland Eide
David Jensen
Ylva Owren
Heiki Eero Riipinen
+ 100 medvirkende fra lokale foreninger i Odense

Heartbreak
Co-prod m Ingvild Hogstad
Premiere 16.feb i Porsgrunn – 14 forestillinger for 1323 tilskuere

Skuespiller Ingvild Hogstad legger sin egen hjertesorg under lupen og spør: Hva skjer i hjernen når hjertet blir knust? Burde vi heller si: jeg elsker deg av hele min hjerne? Det er nemlig der det verste marerittet utspiller seg. Ingvild er alene på scenen, men hun har filmet intervjuer både med en hjerneforsker, og med 10 ulike mennesker som forteller fra sine opplevelser av brudd. Slik møter publikum et mylder av fortellinger som veves sammen.

HEARTBREAK beveger seg i skjæringspunktet mellom fakta, forskning, kunst og private betroelser. Med utgangspunkt i hjerneforskning, i sosialpsykologisk forskning, i hardtslående tekster, i heftig musikk, i pinlige erfaringer, i humor, i videointervjuer med mennesker som deler sine erfaringer, og ikke minst i film og intervjuer fra forskningsmiljøet, vil forestillingen fremstå som en performance lecture i et dokumentarisk landskap.

Skuespiller: Ingvild Hogstad.
Tekst: Ingvild Hogstad i samarbeid med Anne-Sophie Erichsen
Musikkutvalg og komposisjoner: Snorre Sjønøst Henriksen
Lysdesign/teknikk: Agnar Ribe
Lyd og videoredigering/teknikk: Truls Hannemyr
Videofotograf: Jørn Steen
Regikonsulent: Kjersti Posti Høgli
Regi: Anne-Sophie Erichsen
Medvirkende på lerretet:
Mikkel Wallentin, hjerneforsker ved Århus Universitetshospital. I rollen som seg selv: Unni Spakmo, Knut Olav Holt, Ann Charlotte Birkeland Berberg, Kristian Grennes, Cissi Hultman, Kathrine Asdahl, Lene Eriksen, Po Ying Tai, Mathias Jonstang Hordvei, Sanjey Sureshkumar.
Skrivekurs Kjersti Wold

Tvisyn
– om ein døl ved ein annan
Med Leif Arild Sanden som Aasmund Olavsson Vinje og seg sjølv.
Ein samproduksjon mellom Sanden kulturupplivingar, Grenland Friteater, Teater Ibsen og Riksscenen.
Premiere 9.sep i Nissedal – 41 forestillinger for 2691 tilskuere

Skal du fare, må du ha noko å fare med! seier Dølen. Men treng ein det? Ein kan vel bare fare av stad? Og sjå kva som kjem? «Ferdaminne» blir aldri meir det same!

Vi fylgjer både Dølen Vinje og ein litt forsoffen døl av i dag på ei reise på kryss og tvers av både tid og geografi. Er Dølen flogvit eller flåkjeft? Poet eller potet? Eller rett og slett potetspritbrennar? Det er i år 200 år sidan Vinje blei født, men tvisynet hans er i høgste grad aktuelt også i dag- eller bør vere det! På ein liten time kjem vi innom både barndom, vaksenliv, poesi, sparkande satire og mykje humor.

“Tvisyn – om ein døl ved ein annan” er ei framsyning med stand-up og magisk realisme, biografiske fakta og litt løgn, alvor og skjemt.

Tor Arne Ursin og Leif Arild Sanden – manus
Tor Arne Ursin (Grenland Friteater) – regi
Anne Hytta – musikk
Jo Fougner – kontrabass
Ulrik Ibsen Thorsrud – perkusjon
Unni Bang Andersen (Teater Ibsen) – kostyme
Heidi Elisabeth Rød – parykkmakar

Utsikt
Co-prod med One trick Pony
Premiere 22. september i Porsgrunn – 3 forestillinger for 62 tilskuere

”Utsikt” er en enakter skrevet for arkitektinstallasjonen ”Gjennomsikten” på Lahelle i grenselandet mellom Porsgrunn og Skien.

Gyrid Axe Øvsteng har siden dramatiker-debuten i 2000, markert seg som en særegen stemme i den norske teater-verdenen. Tekstene hennes er blant annet satt opp på Nationaltheatret, Det Norske Teateret og Rogaland teater. I 2014 bidro hun med enakteren ”Bevring” da Teater Ibsen og GF sammen markerte grunnlovsjubileet i forestillingen PS14.

Et nygift par står utenfor sin første felles bolig. Beliggenheten er både idyllisk med utsikt over fjorden, og faretruende nær vannkanten.

De nøler med å gå inn. Hvordan skal de få plass til betongbordet? Hvor er taket, og hvem var det som hadde nøkkelen?

På underfundig vis vikler teksten og situasjonene mellom disse to seg ut.

Gyrids tekster har mange rom. Rom for latter, rom for undring, rom for refleksjon, rikelig med rom for undertekst, og ikke minst rom for å møte oss selv i døra.

Tekst: Gyrid Axe Øvsteng
Skuespillere: Joakim Dan Jørgensen, Kjersti Posti Høgli og Tobias Vik
Regi: Anders Høgli

Gjennomsikten er tegnet og bygget av Kollaboratoriet ved Anna Andrea Vik Aniksdal, Jørund Bjørlykke og Sindre Wam

Forestillingen er en
Co-produksjon mellom OneTrickPony og Grenland Friteater, som i løpet av de siste årene har samarbeidet om flere forestillinger.

Søskenparet Kjersti Posti Høgli og Anders Høgli har sammen laget 3 Ibsenbaserte forestillinger for barn og samarbeidet tett om forestillingen «en dag i livet» som gikk på Ælvespeilet i 2016.

Øvrig repertoar 2018:

Flyktningens 7 songar (no, eng, spansk) – basert på Georg Johannessens gjendikting av Tu Fu – 4 forestillinger for 259

Alt for vitenskapen! – historien om Kristian Birkeland – 26 forestillinger for 1653

Fritjof Fomlesen – klassisk slapstick – 10 forestillinger for 863 tilskuere

Mitt liv som mann (no, eng, spansk) – sjølbiografisk om oppvekst og skuespillerliv – 2 forestilinger for 81 tilskuere

Roy & Ronaldsen – en komedie med to kelnere fra byens eneste hotell – 3 forestillinger for 415 tilskuere
Co-produksjoner på repertoaret:

Alvorlig Talt Lek – et heldags teaterlekprosjekt for barn co-produsert med Teater Avvik – 25 sesjoner for 760 deltakere

Scene! Art – Siste i trilogien med Voff! Art og Tone! Art. Co-prod med Sagliocco Ensemble – 47 forestillinger for 3758 tilskuere

Bestevenner – for barn. Co-prod med Teater Avvik – 2 forestillinger for 193 tilskuere

Tatoveringen – fortellerteater, co-prod med Teater Avvik – 1 forestilling for 80 tilskuere

Den hemmelige bakgården – site specific for skoleverket. Co-prod med Sagliocco Ensemble – 10 forestillinger for 1384 tilskuere

Ensomme Eyolf –barneforest basert på Ibsens Lille Eyolf. Co-prod med One Trick Pony – 1 forestilling for 25 tilskuere

Festivaler:

Vinterscenen 2018
I februar gikk Vinterscenen av stabelen. Vi bød på 12 forestillinger, konferanse, film og konserter med 11 ensembler for et publikum på 709.

Vinterscenen besto av et rikholdig program. Hele teatret, med saler, loft og kjeller ble brukt, samt Ælvespeilet, biblioteket og Kulturskolen. Vi fikk gode møter mellom publikum og aktører, festivalstemning til langt utover de små timer, film, konsert, forestillinger, hørespill, konferanse m.m.
Heartbreak med Ingvild Hogstad hadde urpremiere og spilte for to fulle hus og fikk strålende mottakelse av presse og publikum. Fullt var det også på Kirkenes baserte Samovarteatrets Sannhet, som avsluttet på sympatisk vis med at teatret inviterte alle i publikum opp på scenen til suppe og uformelle møter og samtaler.

Møter ble det også på biblioteket, der et forventningsfullt publikum troppet opp for å bli fortalt historier. En til en. Fortellerne var personer fra nærområdet, alle slags folk, organisert og samlet av Thomas Storm og Camilla Jensen. Regissør Tor Arne Ursin holdt et personlig og informativt foredrag om industri og industriarbeid som tema i Grenland Friteaters etterfulgt av en stappfull reprise på forestillingen Alt for Vitenskapen, historia om Kristian Birkeland.

Nede i teatrets kjeller fikk publikum oppleve «Vi skulle ha svingt», et hørespill av Gyrid Axe Øvsteng, en stemningsfull og intens opplevelse, kalt en roadmovie uten bilder, et teaterstykke uten scene. Folk satt tett i tett, lyttende.
Intens lytting var det også i den mørke salen da dansekunstnerene Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Berg Kongsness spilte forestillingen Soft Manifesto, en hybrid mellom poesiopplesning og danseforestilling.

Dokumentarfilmen «Det umuliges kunst» ble vist. Den norske filmskaperen Elsa Kvamme var i en periode skuespiller i Odinteatret. I denne filmen dokumenterer hun Odinteatrets historie gjennom stillbilder og filmklipp fra ulike forestillinger, intervju med Barba m fl.
Det ble også plass til faglige møter, work in progress m.m., der bl.a. Guandaline Sagliocco, Hadle Reisæther, Simone Thiis,Geddy Aniksdal, elever fra dramalinja (imponerende prestasjoner!) m.fl. presenterte og diskuterte arbeid underveis.
DJ Daniel Wien sørget for knallstemning i den lille salen oppe i teatrets andre etasje, for anledningen transformert til en dekorert «bule» med tepper, lysslynger, dekorasjoner og glade dansende mennesker.

«Hvor (i granskauen) skal vi gjøre av den frie scenekunsten?» var spørsmålet som ble stilt på konferansen om scenekunstpolitikk som det viste seg å være stor interesse for. Det ser ut til å være et behov i scenekunstmiljøet for å samles om slike spørsmål. I hvert fall var det stort oppmøte i Folkets Hus av frie scenekunstnere fra hele landet i tillegg til Norsk kulturråd, Porsgrunn kommune, Vestfold fylkeskommune, presse, m.fl.

I første avdeling fikk vi presentasjoner av tre kunstnergrupper som arbeider i lokalsamfunn og som utgjør en viktig del av infrastrukturen i norsk scenekunst. Bente S. Andersen presenterte Samovarteatret, Torbjørn Gabrielsen Stamsund Internasjonale Teaterfestival og Miriam Prestøy Lie og Torkil Sandsund Teaterfestivalen i Fjaler.

I andre bolken var det innlegg fra «basiskompaniene» ved Guri Gland fra Jo Strømgren kompani, Per Spildra Borg fra Stella Polaris, Paolo Martini fra Studium Actoris og Kjell Moberg fra NIE – alle representanter for kompanier som når det gjelder offentlig støtte har «falt mellom flere stoler».
Til slutt på dagen ble det paneldebatt med stortingsrepresentantene Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) og Geir Jørgen Bekkevold (Kr F) og fylkespolitiker Lars Solbakken (V) i tillegg til Gabrielsen og Moberg. Blant det som ble drøftet var bl.a. situasjonen for de langlivede scenekunstgruppene som skal tas opp i Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett til våren; ansvarsforholdet mellom Kulturråd og departement og utfordringene for kunstnergrupper og kulturinstitusjoner i forhold til regionreformen.

Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival : PIT

Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival : PIT er Norges største teaterfestival.
PIT har fra dag én plassert scenekunsten der den hører hjemme: foran publikum. Ofte i uvante omgivelser, – og latt hele byens arkitektur og uterom bli scener og arenaer. I verftets tørrdokk, på toppen av vanntårnet, i parker, gater, muséer og industriområder.

Festivalen byr på et hovedprogram, et stort gateprogram, som er gratis for publikum, konferanser, workshops og konserter.

I 2018 besto hovedprogrammet av Wakka Wakkas (usa) Made in China; prisbelønnet svart komedie og dukkemusikal, Cirkus Xanti/Ali Williams Pruction (uk) med As a tiger in the jugle, der artistene Renu og Aman, som var slaver i indiske sirkus hele sin barndom forteller sin historie, norske StatsTeatret var her med 7.kapittel i sin 10 forestillinger lange Norgeshistorie; 1950 – Spionen, Ingvild Hogstad viste Heartbreak, der hun ser nærmere på hjerneforskningen rundt kjærlightessorg, Teater Fusentast viste sin doku-forestilling Langligger, der de med bakgrunn i egne erfaringer diskuterer hvor klokt det er med outsourcing av viktige funksjoner i sykehushverdagen. Visjoner Teater, med Juni Dahr i spissen for et stjernespekket ensemble, viste en svært nær og naken versjon av Hedda Gabler på Admini, danske Odin Teatret spilte den muikalske kammerforestillingen Memoria i Østre Kapell, Grenland Friteaters store utendørs produksjon Meierislaget 1933 spilte for 10 utsolgte hus; om konflikten som oppsto da Statspolitiet mannsterke kom til Porsgrunn for å slå ned streiken 8 meieriarbeidere hadde innledet for å få tariffavtale i november 1933. Bugge Wesseltoft hadde konsert i Ælvespeilets foajé, mens svenske Räfven sto for avslutningskonserten på Kafé K.

Festivalens gateprogram besto av forestillinger med spanske Adrian Schvarzstein, Jurate Sirvyte-Rukstele fra Litauen, argentinske Cronopia, italienske Teatro Due Mondi, Will Sanchez fra USA, italienske Emiliano Alessi, Cathrine Hovland, Teatret Ditt, Teater Avvik, Cirkus Sibylla, Hesteskoen Teater og Musikk og lokale kor og korps.

I tillegg gjennomførte vi prosjektet Lokal.Kraft, der et hundretalls lokale fortellere deltok og Scene:bluss, – en festival i festivalen -, der 30 unge kunstnere i løpet av 2 uker laget en 12 timer lang altomsluttende forestilling, som ble spilt i Kunsthall Grenland.

PIT 2018 bød på 22 ensembler fra 9 land og 116 forestillinger, for et publikum på drøyt 22 000.

Andre oppgaver 2018:

Teaterparken

Teaterparken er GFs nye program for kompetansedeling og talentutvikling, som offisielt settes i gang i 2019. Det retter seg mot nydannede ensembler med høye kunstneriske ambisjoner – unge og mindre etablerte kunstnergrupper med kunstnerisk potensiale. Vi vil legge vekt på ensembler som skaper nye relasjoner til publikum, nye publikumsgrupper eller nye steder for kunst utenfor tradisjonelle scenerom. Teaterparken skal gi unik profesjonell erfaring, veiledning, tekniske muligheter for utprøving av kollektive ferdigheter og samhandlingsmodeller, strategier for samfunnskontakt og publikumsutvikling og nasjonalt og internasjonalt nettverk. Vi har både et Dansens Hus og et Dramatikkens Hus, men ingen institusjon i Norge som dedikerer seg til å ivareta og videreutvikle den frie scenekunstkulturen.

Teaterparken skal styrke scenekunsten lokalt og nasjonalt og har vært planlagt gjennom flere år. GF er et ressurssenter for den frie scenekunsten og for amatørteatre. Vi låner ut prøvesaler og hjelper med regi, kurs, råd og utstyr.

I 2018 hadde vi en residens med en større kunstnergruppe under ledelse av Marie Nikazm, Marie Ursin, Alexandra Tveit og Fredrik Floen, som hadde prøver og visning av prosjektet The Hellmouth Edition under PIT 2018. Vi arbeider aktivt med søknader og promotering av prosjektet overfor myndigheter og fonds.

Forestillinger i Den kulturelle skolesekken

– Alt for vitenskapen! – besøkte videregående skoler i Telemark
– Scene!Art, co-prod med Sagliocco Ensemble besøkte skoler i Telemark, Hedmark, Oslo og Nordland
– Den hemmelige bakgården, co-prod med Sagliocco Ensemble spilte for skoler fra Vestfold
– Heartbreak, co-prod med Ingvild Hogstad besøkte skoler i Vestfold og Telemark

Andre oppdrag

Forfatterstudentene fra Høgskolen i Telemark hadde et to ukers arbeidsopphold på Friteatret, der studentene fikk se sine dramatekster virkeliggjort på scenen, en praktisk-teoretisk innføring i dramatikerfaget.
Anne-Sophie Erichsen har coacha PHD-kandidater for USN i forbindelse med formidlings-konkurransen Utforsk.
Anne-Sophie Erichsen har gjort forarbeid for Da New Age kom til Bygda med Simone Thiis.
Anne-Sophie Erichsen har vært konsulent for Gunn Inger Aareskjold i forestillingsprosjektet Gi meg en klovn mens jeg lever.
Anette Röde har gitt sangleksjoner til div frilansere.
Geddy Aniksdal var konsulent for Amaranta Osorio i forbindelse med forestillingsarbeidet What she did not say

GF har hatt en lang rekke opptredener og kulturinnslag for det offentlige, organisasjoner, næringsliv og private. Vi har også tatt oppdrag der vi spesialdesigner en forestilling eller en totalopplevelse. Dette åpner for nye publikumsgrupper og tilfører teatret ny kompetanse.
– GF lånte ut teknisk utstyr til teaterfestivalen Høstpunkt i Skien i september.

Internasjonalt arbeid

Fritjof Fomlesen i Ashville (MA), USA

GF har spilt forestillinger og holdt workshops i Danmark, USA og Chile.

PIT i juni med ensembler fra Frankrike, USA, Nepal, Danmark, Sverige, Spania, Litauen, Argentina.
I forbindelse med PIT har vi reist og sett teater i mange land, og har et stort internasjonalt nettverk.

GF har støttet Magdalena Norway med kontorressurser.

Geddy Aniksdal og Tor Arne Ursin på Mestiza Chile i Valparaiso, Chile med artister fra Mexico og Argentina.

Integrering og mangfold

PIT ’18 hadde ensembler fra 9 land. Porsgrunn Forteller var et fortellerprosjekt i samarbeid med Voksenopplæringa. Gjennom året har vi, i samarbeid med videregående skoler, arbeidstreningsbedrifter og voksenopplæringa, ungdom og arbeidssøkere på språk- og arbeidstrening og praksis ved teatret. Teateret gir gratis billett ved bruk av ledsagerbevis.

Frivillighet

GF skaper forestillinger der medvirkende på og bak scenen er både profesjonelle og amatører, og der dette samarbeidet er noe av hensikten bak prosjektet. Dette bidrar til å bygge lokal kompetanse, entusiasme og eierskap. Hvert år er 100-130 frivillige med på å organisere Vinterscenen og PIT, bl.a. som sjåfører, gateverter, håndlangere for teknikerne og til å drive gratis kafe for de frivillige. I forbindelse med PIT 2018 arbeidet 128 frivillige i alt 2,8 årsverk. I den store utendørsforestillingen Meierislaget 1933 deltok til sammen 160 frivillige både på og bak scenen.

Verv og medlemskap

– Trond Hannemyr sitter i Riksteatrets styre (tom mars 19)
– Tor Arne Ursin sitter i Danse- og Teatersentrums styre
– Grethe Knudsen, Anette Hagnell og Geddy Aniksdal sitter i Magdalena Norways styre
– Geddy Aniksdal sitter i redaksjonen for det internasjonale teatertidsskriftet The Open Page og i styret for Kolab Arkitekter
– Lars Vik er kundevalgt vararepresentant i generalforsamlingen i Sparebankstiftelsen DNB.
– Lars Vik er leder av Dramatikerforbundets stipendkomite til Statens kunstnerstipend.
– GF er medlem i Danse- og Teatersentrum og Assitej.
– PIT er medlem i Norske Festivaler.

Gaver og gaveforsterkning

Grenland Friteater mottok kr 150 000 i gave fra Bratsberg Gruppen as, noe som resulterte i kr 37500 i gaveforsterkning fra departementet.

HMS

HMS prosedyrene blir revidert årlig. I 2018 hadde vi en diskusjon blant de ansatte og innførte rutiner for varsling om kritikkverdige forhold. Sikkerheten ved store arrangementer og på turne har fått særlig oppmerksomhet og forbedrede rutiner.

Styret

Grenland Friteaters styre har i 2018 bestått av Tor Arne Ursin (styreleder), Kjersti Høgli og Knut Olav Holt.

Forestillinger og publikumsbesøk 2018

Foredrag: 11/280
Gjestespill: 111/19525
I alt: 323/36681