Content not translated?
Try autotranslate

Årsrapport 2010

AKTIVITETSRAPPORT  2010

2010 har vært et år med stor aktivitet i Grenland Friteater med 356 forestillinger for 65 637 publ, 7 premiérer og i alt 19 egne produksjoner spilt i Norge, Nederland, Italia, Taiwan, Peru, Colombia og Brasil. Av disse var 7 produksjoner for barn/familie.

PORSGRUNN INTERNASJONALE TEATERFESTIVAL – PIT

I juni sto GF som arrangør av PIT 2010. PIT bød på 23 profesjonelle ensembler fra 9 land. 28 ulike produksjoner ble vist 116 ganger for drøyt 22 000 mennesker.

Ny handlingsplan definerer noen tydelige mål: PIT skal øke publikums eierskap til festivalen og være viktig for Porsgrunns omdømme som kulturby. PIT skal være Norges ledende festival for fri scenekunst. PIT skal vise internasjonal scenekunst av høy kvalitet. PIT skal være en dynamisk organisasjon der alle medarbeidere har innflytelse. PIT skal ha en forutsigbar økonomi for å forbli en uforutsigbar festival. Sett utenfra var det mest synlige grepet at festivalen ble flyttet inn i skoleferien og tatt ned fra 7 til 5 dager. Hovedprogrammet hadde likevel ca samme antall forestillinger som i 2009, men vi hadde en god økning i billettsalget. Gateprogrammet inneholdt færre forestillinger enn 2009 og hadde et mindre publikum totalt. Imidlertid hadde vi flere besøkende pr dag i Gata.

NYE FORESTILLINGER

Galileo på kanten – Forestilling bygget delvis over Brechts Galileos liv, med tema tro og tvil, laget spesielt for åpningen av Filosofifestivalen i Kragerø. Premiére Kragerø 4.juni

Bråta – En bluesical om de som har falt utenfor. Premiére i Porsgrunn 17.juni

Lille Viking – Figurforestilling for barn. Premiére Porsgrunn 26.juni

Festforestilling for norsk turisme – Festforestilling ute på Marispelplassen produsert spesielt for Den Norske Turistforening og Foss og Fjell i 200 som markering av at norsk turisme i 2010 var 200 år. Premiére Rjukan 14.august

Den store by:vandringen 2010 – Stedsans ble arrangert for 6.år på rad. Tematiserer bruken av offentlige rom og ser med et skråblikk på byutvikling. I 2010 inneholdt By:vandringen i alt 15 stasjoner på en 3 timer lang vandring som gikk 3 ganger pr kveld.

Av innhold nevnes: Minneparken. Minner fra krig og fred. Skulpturene på frihetsmonumentet forteller sine egne historier. Jeg kommer igjen. En av Porsgrunns mest markante kvinneskikkelser, Serine Jeremiassen, tar bladet fra munnen. Oj, oj, oj. En danset farse om ekteskapsinngåelser.

Hotell Spesiell. En musikalsk forviklingskomedie i Hotell Vics ”ukjente” bakgård. Havet stiger. Schumanns Kinderszenen ved pianist Gunilla Süssmann i et parkeringshus for anledningen gjort om til basseng. Himmelstigen. Brev fra Kjartan Fløgstad om Kooperasjonen, fotball og Stedsans.

Søndagsskolen. Ungdomsprest Hagbart Ellingsen og frøken Ãnglamark holder repetisjonsøvelse for gamle søndagsskoleelever utenfor Immanuelkirken.  Siste indre. Et gjensyn med store øyeblikk i norsk kulturhistorie; lengdeløpene på skøyter, pølser og buljong, rundetider og duskedamer, poesi og nostalgi. Med bl.a Jan Erik Vold og Alfred Janson. Premiére Porsgrunn 6.september

Dyrskuspelet 2010 – stedsspesifikk folkekomedie med innlagt roadmovie, oppfølgeren til Ein sjangs ska koma te kånn, som ble produsert for Dyrskun i 2009. Premiére Seljord 10.september

Kassiopeia Clownshow – Utendørs klovneforestilling produsert spesielt for Tamshui Arts festival. Premiére Taipei, Taiwan 10.oktober

ØVRIG REPERTOAR

Av eldre forestillinger spilte også Dunderfot & frk Sky, Fritjof Fomlesen, De gale fuglene, Kassiopeia Parade, Gjenkjennelsen, Mitt Knossos, Vervensvandring, Mitt liv som mann, Fratelli Gammelinni, Saken er biff! og Slitte never.

TURNÉER I DEN KULTURELLE SKOLESEKKEN

Gjenkjennelsen – ondskapens psykologi, som hadde premiére i 2008, hadde turnéer på videregående skoler i regi av DKS. Spilte i Aust Agder i februar, Møre og Romsdal i mars og Nordland i oktober.

OPPTREDEN

GF har hatt en lang rekke oppdrag for det offentlige, organisasjoner og næringsliv der vi spesialdesigner en forestilling og/eller en totalopplevelse. Dette er krevende, morsomme oppgaver som åpner for nye publikumsgrupper og tilfører teatret ny kompetanse.

INTERNASJONALT ARBEID

Vi har gjennomført forestillinger og turnéer i Nederland, Italia, Taiwan, Peru, Colombia og Brasil. Kassiopeia Clownshow og Kassiopeia Parade spilte på Tamshui Arts Festival på Taiwan. Dette var 3.gang Kassiopeia gjestet Taiwan. Kassiopeia Parade gjestet også Amsterdam som GassNovas bidrag under en européisk energikonferanse. My Life as a Man og The Simple Art of Falling gjestet Fara Sabina i Italia i forbindelse med Teatro Potlachs 25 års jubileum. Vi gjestet flere byer i Peru, Colombia og Brasil med Mi vida como hombre, workshops og foredrag. Gjestespillene i Brasil og Colombia kom i stand gjennom det internasjonale kvinneteaternettverket Magdalena Project.

Telemark Fylke og Hubeiprovinsen i Kina har hatt en vennskapsavtale siden 2005. I 2009 undertegnet GF en samarbeidsavtale med Kulturdepartementet i Hubei. I oktober 2010 deltok Dag Haddal på en delegasjonsreise til Beijing, Shanghai og Wuhan i Hubei, der han hadde møter med kinesiske instanser og diskuterte mulige framtidige samarbeid.

Vi har deltatt på en rekke møter med andre nordiske teatre i et nytt Nordisk teaternettverk, med sikte på samarbeid mellom 15 nordiske og baltiske teatre.

ANDRE NETTVERK

Trond Hannemyr har sittet i styret for Norske Festivaler og Riksteatret. Geddy Aniksdal er med i redaksjonen i teatertidskriftet The Open Page og styremedlem i Feste Landskapsarkitekter. Tor Arne Ursin sitter i styret for Kunstkom (Kulturklynge Grenland). Olav Hanto sitter i styret for Skuespillerkompaniet. GF er medlem i Danse- og TeaterSentrum, Kunstkom og Assitej. PIT er medlem i Norske Festivaler.

PEDAGOGIKK

Vi har gjennomført en rekke kurs, både for amatører og profesjonelle  i Norge og i utlandet. Bl.a. hadde Tor Arne Ursin i oktober et kurs for instruktører i Noregs Bygdeungdomslag , og i november hadde Forfatterstudiet ved HiT et to ukers arbeidsopphold på teatret. Her ble deres tekster prøvet ut på scenen, og de fikk råd og veiledning av våre regissører og skuespillere.

REGIOPPDRAG

Anne-Sophie Erichsen var regiassistent på Sagliocco Ensembles Messing with Mussorgskij. Anne-Sophie Erichsen har regien på Sagliocco Ensembles Under Piano, som begynte prøvene i desember 2010. Tor Arne Ursin hadde regien på Ålesundsgruppa Happy Monks forestilling Englefeber.

ANNET

Skuespillere fra GF har deltatt i flere produksjoner med andre kompanier og aktører. Vi har fortsatt vår virksomhet med arbeidsdemonstrasjoner, opplesninger, seminarer og foredrag både i Norge og utlandet. GF er et ressurssenter for fri grupper i Grenland og for amatørteatrene. Vi låner ut prøvesaler og hjelper med regi, kurs, råd og utstyr.

FORESTILLINGER OG PUBLIKUMSBESØK

Forestillingsnavn: Antall forest/publikum