Nå er det krangling og bråk i sentrum

VANDRING: Det ble en fin og solfylt byvandring onsdag kveld.

VANDRING: Det ble en fin og solfylt byvandring onsdag kveld. Foto: Per-Åge Eriksen

Av Anne-Lill Aas

Publisert:02. september 2020, kl. 22:11

PORSGRUNN: Årets Stedsans, «Porselen, park og promenade», er inkluderende og variert, med noen herlige høydepunkter.

Billettene ble revet bort og ekstraforestillinger har blitt satt opp. Rundt 1500 har billett til byvandringene onsdag, torsdag, fredag og lørdag. Så kåret også bransjebladet Arkitektur N teaterprosjektet til et av de viktigste bidragene til landskapsarkitektur de siste 50 årene, i fjor. Hver av dagene spilles fire forestillinger. Vi var på forestilling nummer to på onsdag, sammen med 65 andre. Det hele starter på Rådhusplassen, der publikum blir ønsket velkommen av blåseensemble fra kulturskolen, samt Unni Spakmo og Sofia Lu Spakmo Rismyhr.

Solen skinte sterkt på Stedsans onsdag ettermiddag, og langs vandreløypa var det mye vakkert å se både på og langs Porsgrunnselven.

Men skal du få med deg alt, må du også se opp. Leticia Glisveisa og Yousef Kanjko hadde en poetisk fremføring av Amalie H. Kleives bytekst.

POETISK: Leticia Sofia Almeida Glisveisa og Yousef Mahmmud Wahbi Kanjko fremførte

POETISK: Leticia Sofia Almeida Glisveisa og Yousef Mahmmud Wahbi Kanjko fremførte “Amalies by”. Foto: Per-Åge Eriksen

Vi vandrer videre – og der, på balkongen, står en fin, men sint frue, i Anne-Sophie Erichsens skikkelse. Hun tar sentrumsbeboernes klaging og krangling på kornet med «Hvem er det som bråker i min by?” De som bråker er blant annet måker – som ikke lenger liker sild, men foretrekker pølse med lompe nå. Dunk-dunk-musikk er også noe som irriterer sentrumsbeboeren. Hun priser seg lykkelig over stillheten som senket seg over byen den 12. mars. Det ble humret blant publikum. Noen kan nok også ha følt seg truffet.

SINT DAME: Anne-Sophie Erichsens innslag som sint dame er forfriskende. Hun klager på støy i sentrum.

SINT DAME: Anne-Sophie Erichsens innslag som sint dame er forfriskende. Hun klager på støy i sentrum. Foto: Per-Åge Eriksen

Så ble det turning med Pors Pride, etterfulgt av krangling kombinert med vakker sang fra balkonger, der aktører med forskjellig etnisk bakgrunn deltar. I Minneparken får vi et fargerikt foredrag med Guandaline Sagliocco, før vi møter Miljøpatruljen. De omvandrende søppelplukkerne, med aktører fra Crux Tilja, rører med sitt innslag, som både kaller på latter og tårer.

Regien er ved Geddy Aniksdal, mens Lars Vik har skrevet teksten.

FENGER: Miljøpatruljen både fenger og berører.

FENGER: Miljøpatruljen både fenger og berører. Foto: Per-Åge Eriksen

«Havfruen» med Borghild Halmrast var nok kveldens mest fotograferte. En artig installasjon på elven.

Med «Kampen om øya» er toppen nådd. Her suser Petter Øygarden, i Andreas Hoffs skikkelse, inn på scenen og forteller om sine planer til Malin Skjolde Hoffs karakter. Paret var å oppleve i musikalen «Chess» på Folketeatret i Oslo – men så kom koronaen. Begge er profesjonelle og det er en fryd å oppleve dem i sine respektive roller. Lena Barth Aarstad gjør seg også godt som sint dame.

HØYDEPUNKT:

HØYDEPUNKT: “Kampen om Øya” er kveldens høydepunkt. Her er Andreas Hoff og Lena Barth Aarstad. Foto: Per-Åge Eriksen

Hun protesterer mot planene på Øya, og jammen kommer ikke selveste eks-ordfører Øystein Beyer syklene inn på scenen og viser at han har et skjult talent. For Beyer kan synge så det høres til den andre siden av elven. Også noen av beboerne får med seg den fornøyelige forestillingen, som vandrer videre et godt stykke etter dette, og vi er både innom “Hyrebossa” og “Snublestein”, der unge aktører snakker om at Hvite busser er en vaksine mot rasisme og ekstremisme.

Årets Stedsans er en sanselig opplevelse, og prosjektet står for inkludering og integrering i praksis.