Content not translated?
Try autotranslate

Litt om Vinterscenen 18

                                                                                                                                                Publikum fikk suppe etter forestillinga til Samovarteatret Foto: Hans Petter Eliassen

Vinterscenen 2018

besto av et rikholdig program. Hele teatret, med saler, loft og kjeller ble brukt, samt Ælvespeilet, biblioteket og Kulturskolen. Vi fikk oppleve gode møter mellom publikum og aktører, festivalstemning til langt utover de små timer, film, konsert, forestillinger, hørespill, konferanse m.m.

Heartbreak med Ingvild Hogstad hadde urpremiere og spilte to forestillinger for fulle hus og fikk strålende mottakelse av presse og publikum. Fullt var det også på Kirkenes baserte Samovarteatrets Sannhet, som avsluttet på sympatisk vis med at teatret inviterte alle i publikum opp på scenen til suppe og uformelle møter og samtaler. 

Møter ble det også på biblioteket, der et forventningsfullt publikum troppet opp for å bli fortalt historier. Mellom bokhyllene og i krokene skulle vi se etter en person med en hvit ballong. Hvis stolen ved siden av var ledig kunne man sette seg ned og bli fortalt en personlig fortelling om et møte. En til en. Fortellerne var personer fra nærområdet, alle slags folk, organisert og samlet av Thomas Storm og Camilla Jensen. Regissør Tor Arne Ursin holdt et personlig og informativt foredrag om industri og industriarbeid som tema i Grenland Friteaters forestillinger, etterfulgt av en stappfull reprise på forestillingen Alt for Vitenskapen, historia om Kristian Birkeland.

Nede i teatrets kjeller fikk publikum oppleve «Vi skulle ha svingt», et hørespill av Gyrid Axe Øvsteng, en stemningsfull og intens opplevelse, kalt en roadmovie uten bilder, et teaterstykke uten scene. Folk satt tett i tett, lyttende.

Intens lytting var det også i den mørke salen da dansekunstnerene Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Berg Kongsness spilte forestillingen Soft Manifesto, en hybrid mellom poesiopplesning og danseforestilling.

Dokumentarfilmen «Det umuliges kunst» ble vist. Den norske filmskaperen Elsa Kvamme var i en periode skuespiller i Odinteatret. I denne filmen dokumenterer hun Odinteatrets historie gjennom stillbilder og filmklipp fra ulike forestillinger, intervju med Barba m fl.

Det ble også plass til faglige møter, work in progress m.m., der bl.a. Guandaline Sagliocco, Hadle Reisæther, Simone Thiis,Geddy Aniksdal, elever fra dramalinja (imponerende prestasjoner!) m.fl. presenterte og diskuterte arbeid underveis.

DJ Daniel Wien sørget for knallstemning i den lille salen oppe i teatrets andre etasje, for anledningen transformert til en dekorert «bule» med tepper, lysslynger, dekorasjoner og glade dansende mennesker.


«Hvor (i granskauen) skal vi gjøre av den frie scenekunsten?» var spørsmålet som ble stilt på konferansen om scenekunstpolitikk som det viste seg å være stor interesse for.  Det ser ut til å være et behov i scenekunstmiljøet for å samles om slike spørsmål. I hvert fall var det stort oppmøte i Folkets Hus av frie scenekunstnere fra hele landet i tillegg til Norsk kulturråd, Porsgrunn kommune, Vestfold fylkeskommune, presse, m.fl.

I første avdeling fikk vi presentasjoner av tre kunstnergrupper som arbeider i lokalsamfunn og som utgjør en viktig del av infrastrukturen i norsk scenekunst.  Bente S. Andersen presenterte Samovarteatret, Torbjørn Gabrielsen Stamsund Internasjonale Teaterfestival og Miriam Prestøy Lie og Torkil Sandsund Teaterfestivalen i Fjaler.

I andre bolken var det innlegg fra «basiskompaniene» ved Guri Gland fra Jo Strømgren kompani, Per Spildra Borg fra Stella Polaris, Paolo Martini fra Studium Actoris og Kjell Moberg fra NIE – alle representanter for kompanier som når det gjelder offentlig støtte har «falt mellom flere stoler».

Til slutt på dagen ble det paneldebatt med stortingsrepresentantene Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) og Geir Jørgen Bekkevold (Kr F) og fylkespolitiker Lars Solbakken (V) i tillegg til Gabrielsen og Moberg. Blant det som ble drøftet var bl.a. situasjonen for de langlivede scenekunstgruppene som skal tas opp i Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett til våren; ansvarsforholdet mellom Kulturråd og departement og utfordringene for kunstnergrupper og kulturinstitusjoner i forhold til regionreformen.

Foto av Heartbreak og av Samovarteatret er tatt av Lars Løberg. Fra publikum, biblioteket og konferansen: Hans Petter Eliassen

Fler foto fra Vinterscenen finner du her

Foto av Heartbreak finner du her