Forestillingen følger Baqorban i hennes prosess med å nærme seg den dramatiske historien om feminismen i Midtøsten og Abdullah Öcalans skjebnesvangre reise. Dagens situasjon hvor kurderne igjen er en brikke i internasjonale maktspill, skaper fornyet panikk og kaos i relasjonen mellom mor og barn. Etter forestillingen inviteres det til samtale med teamet bak Baqorban og co-leder i Kurdisk Demokratisk Samfunnssenter Andam Aziz. Moderator er Ewin Salih, fylkestingsrepresentant for Rødt i Telemark.
Mamma kaller meg for Baqorban. Det betyr «Jeg vil ofre meg for deg». Så barna i Kurdistan heter «Mamma vil ofre seg for meg» på en måte.»
Baqorban blir født på Aker sykehus høsten 1999, bare én måned etter at moren kommer til Norge. Hun vokser opp på Haugerud i Oslo. Det har alltid bare vært de to. Baqorban vet at moren som ung var dypt involvert i den kurdiske frigjøringskampen og at hun ble fengslet i Tyrkia for sin involvering i det kurdiske arbeiderpartiet PKK. Hun vet at moren fulgte den kurdiske frigjøringslederen, Abdullah Öcalan, på hans dramatiske reise gjennom Europa året før Baqorban blir født. Men det er alt. Historiens detaljer ligger i mørke.
Forestillingen følger Baqorban i hennes prosess med å nærme seg den dramatiske historien om feminismen i Midtøsten og Abdullah Öcalans skjebnesvangre reise. Parallellene mellom 1999 og 2023 er slående og spiller også inn i forestillingens fortelling. Dagens situasjon hvor kurderne igjen er en brikke i internasjonale maktspill, skaper fornyet panikk og kaos i relasjonen mellom mor og barn.
Pia Maria Roll er en prisvinnende regissør, dramatiker og skuespiller. Viktige forestillinger som Over Ævne III, Ship O’Hoi! og Ses i min nästa pjäs har alle hatt premiere på Black Box teater. Sara Baban er en norsk scenekunstner utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Baban og Roll var to av kunstnerne bak Ways of Seeing. Stykket, som ble produsert sammen med billedkunstner Hanan Benammar, hadde premiere 21. november 2018 på Black Box teater og ble raskt et av de mest omtalte teaterstykkene i norsk etterkrigshistorie. Algunerhan er kurdisk aktivist og har hatt sentrale verv i UngKurd Norge Riksforbundet, som arbeider med det kurdiske spørsmålet.
Varighet 75 minutter.
Etter forestillingen inviteres publikum til en samtale med teamet bak Baqorban og co-leder i Kurdisk Demokratisk Samfunnssenter Andam Aziz. Moderator er Ewin Salih, fylkestingsrepresentant for Rødt i Telemark.
Stormaktene forlot aldri Midtøsten. Gang på gang ser vi at stormaktene knuser befolkningene i Midtøstens egne forsøk på å skape demokratiske samfunn. Hvordan kan vi snakke om demokratiets framtid uten å adressere de vanvittige overgrepene som fortsetter å ramme millioner av mennesker?
Credliste:
Regi og Manus: Pia Maria Roll
Aktører: Sara Baban og Rozerin Algunerhan
Tekst: Pia Maria Roll, Sara Baban og Rozerin Algunerhan
Dramaturg, medverkande i regi: Kai Johnsen
Musikk og komposisjon: Jo Berger Myhre, Kaveh Mahmudiyan, Sara Baban
Lyd: Guðmundur Vignir Karlsson
Video: Nemanja Cadjo
Foto: Julie Hrnčířová
Lys og scenografi: Felipe Osorio-Guzmán
Koreografi: Maja Roel
Co-produksjon: Black Box Teater
Støttet av Norsk kulturråd, Fond For lyd og Bilde