– eller de syv dødsmåter – Utgangspunktet for dette arbeidet er vår vedvarende interesse for Georg Johannesens verk, og er avslutningen av en trilogi over […]
Utgangspunktet for dette arbeidet er vår vedvarende interesse for Georg Johannesens verk, og er avslutningen av en trilogi over hans tekster, hvor de to første er Gode Tider – for de onde (1994) og Blue – is the smoke of war (1997).
Georg Johannesens tenkning er også en inspirasjon for prosjektet med Folketeater og Avantgarde; bl.a. hans artikkel om norsk revy fra 1982.
Men i dette tilfelle dreier det seg altså om Ars Moriendi som inngangspunkt – diktet som av norske forfattere er valgt til det viktigste diktet på norsk i det tyvende århundre.
Sommeren 1998 hadde vi de første samtalene med komponisten Guttorm Guttormsen. Han fikk med seg materialet hjem, og kom tilbake tre måneder senere med en komposisjon over hele diktet. Han kom også tilbake med en sterk insistering på at dette måtte framføres laiv, og at han selv ville være med. Dermed var første skritt tatt, og kapellmesteren på plass. Vi visste i tillegg at våre egne skuespillere skulle være sangere, men kunne vi få musikerne (sangerne) som skuespillere? I så fall, hvem?
Rockebandet Ratataboo, med bakgrunn fra teater, med bakgrunn fra Bergen, med interesse, respekt for og kjennskap til Georg Johannesens forfatterskap og Grenland Friteaters arbeid. Vi spurte dem, de sa jess.
Verket skal realiseres i en setting, der skillet mellom sal og scene er brutt helt ned, og der andre handlinger pågår simultant med framføringen av tekst og musikk.
Vi planlegger et første kunstnerisk møte med alle involverte høsten 1999 – et 3 ukers forprosjekt. Selve produksjonen er planlagt realisert høsten /vinteren 2000/ 2001.
Forestillingen kan og skal spilles i gamle garasjer, nedlagte restauranter, tomme fruktlager, kalde smeltehaller og andre åpne rom. Helst ikke på teatre.
”Ars Moriendi handler ikke om å lære å leve, men om å lære å tenke.” -Georg Johannesen
”Ars Moriendi er eit prismatisk ordna enkeltdikt. Som i ein appelsin finst det mange båtar, men berre ei appelsin.
Me har tenkt å sjøsetta desse båtane, og folki me har med oss skal sørga for at det ikkje vert nokon langdryg overfart.
Å lære treng ikkje vera kjedeleg.
I Ars Moriendi skal skillet mellom scene og sal vekk, skille mellom utøvar og Publikum skal i beste fall vera uklart, og alle skal bli servert. Appelsiner i båtar.
Rock ‘n roll.
Skodespelarane er sangarar og sangarne er skodespelarar. Restauranten er open, velkomen inn.
Ingen menneske skal gå tomhendte eller tørste frå denna forestillingen.”
-Geddy Aniksdal
Regi: Geddy Aniksdal
Regikonsulent: Tor Arne Ursin
Tekst: Georg Johannesen
Komponist: Guttorm Guttormsen
Premiére: Lillehammer, 23.mai 2001