Content not translated?
Try autotranslate

Sangen blir borte

Dette er dokumentarteater om forholdet mellom mor og datter når demens rammer. Coproduksjon mellom Nina Ossavy og Grenland Friteater

Tickets

Om forestillingen

Sangen blir borte tar Nina Ossavy utgangspunkt i sin mors tiltagende demens, og undersøker betydningen av minner, barndom og det å miste.

Alle har vi noen å miste. Ved demens mister man den man elsker i flere etapper.

Minner er reisverket vi folder våre liv ut i, de former oss og gir oss identitet. Hvem er du da, når minnene dine er borte? Hva kan du holde deg i når alt flyter og du ikke engang husker hvem du er?

Forestillingen er laget som en vev med tekster om moren, egne barndomsminner, dokumentarisk video og livemusikk.

Dette er virkelighetsnært teater om et tema som berører mange.

Dette er et rørende dokumentarteater om forholdet mellom mor og datter når demens rammer. Etter å ha jobbet i mange år med øko-politiske spørsmål i scenekunsten vender Nina Ossavy blikket mot nær historie og undersøker betydningen av minner, identitet og kjærlighet. I «Sangen blir borte» er utgangspunktet morens tiltagende demens, minner, barndom og det å miste. Alle har vi noen å miste. Ved demens mister man den man elsker
flere ganger, i ulike nivåer og etapper. Forestillingen er laget som en vev med tekster om moren, egne barndomsminner, dokumentarvideo og livemusikk.

Av Nina Ossavy.
Med Nina Ossavy og Henning Farner. 
Regi; Geddy Aniksdal. 
Dramaturg, lyd og  videoredgering: Marius Kolbenstvedt. 
Filmfoto: Magnus Dorati.
En co-produksjon mellom Nina Ossavy og Grenland Friteater.
Les intervju med Nina:    Intervju Nina TA
 
Nina Ossavy er regissør, skuespiller og dramatiker. Har tidligere drevet de frie gruppene Ossavy&Kolbenstvedt og Fabula Rasa med Marius Kolbenstvedt. Initierte CAN (Concerned Artists Norway) i 2013. Hun har mottatt en rekke stipender og innehar Statens Stipend for etablerte kunstnere i 10 år fra 2016. Hun har en MA in Theatre Practices fra Rose Bruford College/Manchester University Branch 2001. Ossavy skriver også om kunst og økologi i Ny Tid. Medlem av Norske Dramatikeres Forbund og Norsk Skuespillerforbund.
Ossavy jobber med dokumentarisk inngang til scenekunst. Med Ossavy&Kolbenstvedt har hun blant annet laget «Krisetrilogien» hvor utgangspunktet var biedøden, med forestillingene «Bios», «Still in Silence» og «Dark Mountain». Hun har tidligere jobbet med Fabula Rasa som laget forestillinger spesielt for et ungt
publikum med verk som «En hemmelig Hage», «Veras Vinduer», «Kameratklubben» og «Istialia».
Nina Ossavy har bakgrunn fra Grenland Friteater hvor hun jobbet fra 1993-1998, hvor det første året var som elev og resten som fast ansatt skuespiller.