Skal man ikke stille noen krav til basisgruppene – ut over vage formuleringer om ”høy kvalitet”? Hvis en ser bort fra Cirka Teater fra Trondheim, som ganske nylig kom med i ordningen, og Jo Strømgren Kompani, som har en omfattende virksomhet, så er det jevnt over lave tall blant basiskompaniene både når det gjelder produksjonsfrekvens og når det gjelder spillefrekvens. Når rapporten nevner at ”stor produksjonsvirksomhet” og ”stor formidlingsvirksomhet, helst både nasjonalt og internasjonalt” nevnes som forutsetninger for tildeling av basisstøtte, så kan man jo lure på om mesteparten av Norgeskartet er glemt? For i mange tilfeller er det ikke lett å få se denne kunsten hvis man bor utenfor Da er det lettere hvis man bor i Berlin eller Brüssel.
Poenget her er slett ikke at det er feil at gruppene spiller utenlands, men at de ofte bidrar lite eller ingen ting til utviklingen av en scenekunstkultur i Norge. Den frie scenekunsten har alltid vært internasjonal og utveksling av scenekunst på tvers av landegrensene har vært avgjørende for utviklingen. Men det mangler infrastruktur for å vise vår internasjonale scenekunst i Norge, og basisfinansieringsordningen gir heller ikke noe incitament til å få til dette.
For et annet trekk ved basiskompaniene som rapporten velger å legge liten vekt på, er at alle – igjen med unntak av nykommeren Cirka Teater – er lokalisert i Oslo, hvis de da ikke er i utlandet. Hvor klokt er det? Og med Bourdieu i bakhodet, for ikke å si i baklomma: Hvor sikker skal en være på almengyldigheten i de kvalitets- og verdidommene som ligger til grunn for utvalget?
Det er åpenbart at forholdet mellom ressurser til produksjon og til formidling av scenekunsten må endres slik at det går mer til formidling av denne kunsten. Her nevner rapporten kort noen eksempler fra utlandet som man gjerne kan se mer på. Men man kan også se på andre norske eksempler.
Hvor skal vi gjøre av scenekunsten?
I februar i år arrangerte Grenland Friteater en konferanse med tittelen ”Hvor (i granskauen) skal vi gjøre av den frie scenekunsten?”. Et av de viktigste aspektene ved konferansen var å løfte fram kompanier som arbeider og finansieres etter en annen modell enn basiskompaniene, men som sjelden løftes fram i offentlige utredninger. Vi presenterte bl.a. Samovarteatret fra Kirkenes, Sandsund & Lie fra Fjaler i Sogn og Teater Nor, som står bak teaterfestivalen i Stamsund.
Det er grupper som arbeider i og i samarbeid med et lokalt miljø – ofte langt utenfor allfarveg. Uten å gå på kompromiss med sin kunstneriske frihet har de i tillegg til å produsere egne forestillinger også vært opinionsformidlere og laget internasjonale teaterfestivaler som har blitt viktige for resten av teatermiljøet – en viktig del av scenekunstens infrastruktur. Disse gruppene representerer modeller for organisering av scenekunsten som en burde se nærmere på.
I Telemark har Grenland Friteater gjennom mange år drevet etter en liknende modell. Denne virksomheten har gitt den frie scenekunsten stort gjennomslag både hos publikum, i scenekunstmiljøet og i politiske miljøer og den har forandret scenekunstlandskapet i fylket fullstendig. Men modellen har aldri vært gjenstand for noen utredning, hverken fra Kulturrådet eller fra Kulturdepartementet.
Det henger kan hende sammen med at Grenland Friteater ikke hører med i Kulturrådets ”portefølje”, mens Kulturdepartementet har ivret for å kvitte seg med alt annet enn det tradisjonelle institusjonsteatret. Der kjører man imidlertid videre i samme spor som før, tilsynelatende uten å se hverken til høyre eller venstre. På institusjonsteaterområdet har det gjennom ti-år vært lite eller ingen forandring av finansieringsregimene. Det er ganske bemerkelsesverdig.
Kulturdepartementet bør ta ansvar også for den frie scenekunsten. Det bør ikke lenger la Kulturrådet utrede kun sine egne ordninger for seg, men løfte blikket og sammenlikne ulike måter å organisere scenekunsten på. Og det blikket må favne hele scenekunsten, ikke kun det som har vært kalt ”det frie feltet”. Scenekunsten er ett felt.
Her bør det ikke nytte lenger for politikerne å skjule seg bak slagordet om ”armlengdes avstand”. Ja, selvsagt skal politikere holde seg på armlengdes avstand fra å bestemme over kunstproduksjon, men når det gjelder utviklingen av en scenekunstkultur og dens infrastruktur, så er det helt nødvendig at de er på banen.