FORNØYD: Geddy Anikdsal jubler for at Stedsans har blitt kanonisert av tidsskriftet Byggekunst. Her er hun foran et av kunstverkene som ble laget for prosjektet. Det skulle opprinnelig bare være oppe noen år, men henger fortsatt i Porsgrunn sentrum. Foto: Simen Jordsmyr Holm
Publisert:23. desember 2019, kl. 17:31
Grenland Friteaters prosjekt Stedsans har blitt inkludert i en prestisjefylt kanon for norsk landskapsarkitektur.
Det velrenommerte tidsskriftet Byggekunst har laget en kanon for norsk landskapsarkitektur fra 1969 til 2019. For 2005 har fagjuryen valgt suksessen Stedsans.
– Vi er veldig stolte. Dette er en faglig fjær i hatten, sier kunstnerisk ansvarlig for Stedsans, Geddy Aniksdal.
Hun melder at hårene reiste seg på armene da hun fikk høre om kåringen i Byggekunst.
Prosjektet fra Porsgrunn er nemlig i fint selskap. Steder som Torgallmenningen i Bergen, Bryggetorget på Aker Brygge og Vestfrontplassen utenfor Nidarosdomen er alle med på den eksklusive lista.
– Det er fint å bli sett, og vi får være med i et stort selskap. Det viser hva tverrkunstlig verk kan gjøre med en by, sier Aniksdal.
Byggekunsts fagjury gir følgende begrunnelse for at Grenland Friteaters prosjekt skulle bli med på lista:
– Et glimrende eksempel
«Et tverrkunstnerisk prosjekt for en by og dens befolkning’ er dette arbeidet kalt, der steder og rom i bylandskapet i Grenland identifiseres, løftes fram og iscenesettes. Et glimrende eksempel på hvordan midlertidighet og skaperkraft bereder grunnen for byutvikling.»
Stedsans er et kunst- og kulturpolitisk prosjekt som Grenland Friteater først lanserte i samarbeid med Porsgrunn kommune. Det fokuserer på byens skjulte historier, dens nåværende visuelle ansikt og framtidig potensial. Målet var å spille en sentral rolle i Porsgrunns kreative byutvikling.
Ideen til Stedsans så dagens lys i 2004. Da ville Grenland Friteater komme på en måte å markere og feire Porsgrunns 200-årsjubileum i 2007 på. De starta med en vandring fra Porsgrunds Porselænsfabrik til rådhuset, som utviklet seg til byvandringen året etterpå. Dermed begynte det å rulle.
– Det var en helt ny måte å tenke på og å jobbe tverrkunstnerisk på. Det gjorde at vi fikk ekstra midler og et godt faglig apparat, forteller Aniksdal.
Det var meningen at Stedsans bare skulle ta sted i tre år, men med den ekstra støtten og folks begeistring, ble det seks år med byvandringen.
– Vi var så heldige at Stedsans ble anerkjent som metode, og folk som ville jobbe med stedsutvikling fra andre steder kom for å lære om det, sier Aniksdal.
Dermed ble kollegaer fra land som Frankrike, Serbia og Cuba invitert for å se Stedsans i Porsgrunn.
Siden 2005 har Stedsans-prosjekter sett dagens lys i Drammen, Sarpsborg, Ålesund, Odense i Danmark og Santa Clara på Cuba (to ganger). Grenland Friteater ble «headhuntet» for prosjektet i Drammen, der Stedsans ble arrangert for Brageteateret i forbindelse med byens 200-årsjubileum.
Aniksdal understreker hvor viktig samarbeid har vært for suksessen til Stedsans.
– Uendelig mange mennesker har vært med, påpeker hun.
Stedsans lever fortsatt i beste velgående, og Grenland Friteater har fortsatt planer om å videreutvikle prosjektet.
– Vi har noen planer på lur, men det må vi komme tilbake til på nyåret, avslutter en kryptisk Geddy Aniksdal.