Content not translated?
Try autotranslate

Anmeldelse PD Stedsans 2020

Porsgrunn får så øra flagrer: – Er du glad i byen din, da kan du også kjefte og bråke om den

Kjefter og smeller: Publikum møter mange hissige karakterer på ferden gjennom Porsgrunn sentrum i Stedsans 2020. Her er Gunn Inger Aareskjold i rollen som selveste «Hyrebossa», som ikke er redd for å stille publikummet til veggs når hun fører for det.

Grenland Friteater løfter fram både gode og dårlige sider ved byen de elsker i sin siste Stedsans-forestilling.

2020 ble året Grenland Friteater måtte avlyse sin store, årlige begivenhet – Porsgrunn Internasjonale teaterfestival. Men den kreative gjengen i Huken bestemte seg for at de uansett skulle gi Porsgrunn teater i gatene. Resultatet ble en helt ny Stedsans-forestilling med teatervandring i sentrum. Det ville publikum ha. De totalt 1560 billettene som ble lagt ut for salg ble rask revet bort, og onsdag var tiden inne for at de som sto først i køen kunne løse billett.

– Før vi begynte laget vi risikoanalyse for å finne ut om folk ville på teatervandring i disse tider.

– Vi er veldig takknemlige for at alle billettene er blitt utsolgt, sier kunstnerisk leder Geddy Aniksdal, og produsent Hans Petter Eliassen.

«Stedsans 2020: Porselen, park og promenade» handler først og fremst om Porsgrunn, og hva som gjør byen til hva den er. Både på godt og vondt. Vandringen starter i rådhusamfiet og ender opp i bakgården ved Porsgrund Porselensfabrikk. Totalt er det 22 stasjoner hvor publikum får oppleve teater, musikk og kunst. På et av de første stoppestedene møter man Anne-Sophie Erichsen i rollen som en hissig eldre sentrumsinnbygger som har sett seg lei på alt bråket i sentrum. Men som stortrives nå som koronapandemien har satt en stopper for alt som har med byliv, fest og moro. For det er mye kjeft i forestillingen, sinte rollefigurer som ikke holder noe tilbake. Aniksdal sier at Porsgrunn er en by hvor det er blitt kjempet mange kamper.

– Jeg tror det er mange innbyggere i Porsgrunn som er glade i byen sin.

– Og om du er glad i byen din, da kan du også kjefte og bråke om den, sier hun.

Et soleklart høydepunkt i Stedsans 2020 er stasjonen «Kampen om Øya». En rocka miniopera med skyhøy musikalsk kvalitet, mye takket være Guttorm Guttormsen og de andre musikerne som leverer på toppnivå. Andreas Hoff framstiller utbygger Petter Øygarden på en veldig morsom måte. Lena Barth Aarstad, i rollen som “Sirene Vik” er ikke noe dårligere. Rollen er tydelig inspirert av Øyas argeste motstandere – Venstre-politiker Siren Johnsen og teaterregissør Lars Vik. Den største overraskelsene er likevel eksordfører Øystein Beyer, som stiller opp på sykkel i gjenkjennelig signalgul jakke og hjelm. Den erfarne politikeren viser seg fra helt ny side som musikalartist, og leverer til de grader.

– Øystein har kastet seg på dypt vann med en proff gjeng, kommenterer Aniksdal, som er veldig glad for at Beyer sa ja til å være med.

Etter Øya blir det mer kjeft og få. Ved Friisebrygga støter publikum på «Hyrebossa» (Gunn Inger Aareskjold), en fortelling om en legendarisk arbeidsformidler. Ved lokalene til Hvite Busser blir man oppdatert på trist historikk om lokale jøder som ble sendt i konsentrasjonsleir under krigen. Over Porsgrunnsbrua får deltakerne gå i tog sammen med Vestsiden musikkorps. Vandringen ender på PP. Her får man blant annet høre hele historien om porselensfabrikken, både på godt og vondt. Trond Hannemyr og Kjersti Posti Høgli gestalter rollene som henholdsvis Johan og Serine Jeremiassen. De er mest opptatt av det positive fabrikken har tilført byen, mens Tormod Haugen i rollen som arbeider og fagforeningsmann, forteller at historien ikke er et enestående glansbilde.

Vandringen avsluttes med suppe og samvær i bakgården på PP. Ordfører Robin Kåss, som deltok i embets medfør, delte ut blomster til friteater, og påpekte at de hadde fått fram at Porsgrunn er en by hvor det under enhver sten har blitt kjempet en kamp. Publikummer, Vestsida-mann og tidligere leder av 17. mai-komiteen, Terje Michelsen var godt fornøyd med opplevelsen.

– Det var flott. Det var en forestilling med mye forskjellig innhold, hvor man også fikk med seg litt historie, avslutter han.

Stedsans 2020 spilles fram til søndag. Det gjennomføres 3-4 vandringer per dag.