Content not translated?
Try autotranslate

Telemarksavisas anmeldelse av Heartbreak

16.02.18, Anne Lill Wennek Aas, Terningkast 5

Ingvild Hogstads personlige teaterdokumentar «Heartbreak» berører hjertet og beriker hjernen. Du kan til og med risikere å få deg en god latter.

På et lerret i Grenland Friteater lokaler forteller menn og kvinner om hvordan det var å bli dumpet. “Det føltes som om ansiktet falt av meg”. “Som en klam hånd rundt hjertet”. “Det var som å stå i mørket og plutselig få en kald dusj – og så kommer det altfor mye kaldt vann på en gang”. Slik beskrives den store kjærlighetssorgen i “Heartbreak”. Hvordan reagerer du når den du har planlagt framtiden sammen med plutselig ikke vil ha deg lenger? Å bli forlatt kan skape fortvilelse og forvirring. Og ikke nok med det: Hjerneforskere har funnet ut at følelsen kan skape fysiske endringer i hjernen.

Hjerte og hjerne

Etter sjokket kommer besettelsen og de negative følelsene. Både Hogstad selv og de hun har intervjuet kunne fortelle om hevntanker. Noen av de forsmådde nøyde seg ikke med tanken på revansj, men fortalte åpent og ærlig om hvordan de hadde latt sin frustrasjon gå utover eksen. Hogstad appeller ikke bare til følelsene med sin usentimentale forestilling, som er regissert av Anne-Sophie Erichsen. I tillegg til å intervjue kvinner og menn om hvordan de opplevde å bli avvist av den de elsket, har skuespilleren gått i dybden og snakket med nevrologer. Den grundige researchen løfter den personlige teaterdokumentaren, som er basert på skuespillerens egen erfaring med kjærlighetssorg. For fem år siden fikk hun en kort telefon fra han som var samboeren hennes i Århus, der hun utdannet seg til skuespiller. Han hadde funnet en annen, forteller hun, utkledd som mann, på scenen. Telefonsamtalen ble slutten på det langvarige forholdet og begynnelsen på én time lange “Heartbreak”.

Rocka og intens

I Anne-Sophie Erichsens regi har teaterdokumentaren blitt rocka og intens, med en fin blanding av alvor og humor, monolog og video. Mens mye av musikken bidrar til å skape stemning, virker Gloria Gaynors “I will survive” litt unødvendig i en forestilling der egne tekster er sterke nok i seg selv.

Interessen for forestillingen kan tyde på at Ingvild Hogstads tema berører mange. Totalt 160 billetter ble revet bort. Torsdagens forestilling var utsolgt, og det samme er kveldens premiere under Grenland Friteaters festival Vinterscenen. Men fortvil ikke: du kan oppleve iscenesatt kjærlighetssorg i sommer også, når «Heartbreak» settes opp på Porsgrunn internasjonale teaterfestival (PIT).